Sunday, October 2, 2011

Usrah: Sedekah.

Assalamualaikum. What's up? Haha. Ok. Kali ini usrah aku cakap pasal sedekah, infaq, zakat dll.

Hmm. Aku pasti yang baca blog aku ini mesti orang yang kaya-raya. Hehe. Pernah kita fikir tak berapa banyak duit kita yang kita salurkan kejalan Allah swt. Cuba tutup laptop sekejap. Pergi tandas, ambil wudhuk lepas itu solat sunat. Then, duduk senejak sambil renungkan berapa banyak harta kita yang kita sumbangkan kejalan Allah swt.

Tak salah untuk kita nak beli segala apa yang kita suka dengan rezeki yang kita miliki. Cuma sesekali jangan lah kita lupa untuk salurkan harta kita pada fisabilillah. Jangan kita risau, ada ganjarannya bagi orang membelanjakan hartanya di jalan Allah. 
Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya). dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, Maka Allah SWT akan menggantinya dan Dia-lah pemberi rezeki yang sebaik-baiknya." (Saba': 39)
Ingatlah. Setiap apa yang kita keluarkan dijalan Allah swt, pasti Allah akan gantikan dengan benda yang lebih baik. Ini adalah janji Allah swt kepada hamba-hambanya yang membuat infaq. berinfaq. Dari Abu Hurairah Rodhiyallahu 'Anhu, ia berkata, Rasulullah SAW bersabda:

"Tiada hari di mana para hamba memasuki pagi melainkan turun dua malaikat berdo’a, yang satu berucap, ‘Ya Allah, berilah pengganti kepada orang yang berinfaq’, dan yang lain berucap, ‘Ya Allah, berilah kehancuran kepada orang yang bakhil.- Muttafaqun 'Alaih

Akhir sekali, these are things that we can ponder for a second.
  1. Ke mana harta kita belanjakan?
  2. Kita banyak belanjakan harta ke jalan Allah swt atau banyak pada benda lagha?

No comments:

Post a Comment