Monday, September 26, 2011

Masa Dan Perubahan.

People change as time goes by. That is the fact and you have to accept it. I know this through my own life experiences. The question is why do people change? Sometimes, I was wondering if they change for better or worst. Can’t they just be the way they are? Well if they change for better, alhamdulillah. But if it is the opposite, then it’s too bad for you.

I can figure out a few reasons why people change:

Ke arah keburukan.
  1. Pengaruh kawan sebaya.
  2. Kejarkan dunia yang sementara.
  3. Berasa diri itu maksum, hebat, kacak, lawa, pandai, dll.
  4. Sombong, bongkak dan berlagak dengan apa yang ada sampai lupa apa yang telah ada.
Ke arah kebaikan.
  1. Pengaruh rakan sebaya.
  2. Hidayah daripada Allah swt.
  3. Hidup dalam suasana yang baik dan Islamik.
  4. Berasa diri hidup didunia hanya sementara, tak perlu hendak berlagak sombong.
  5. Meletakkan akhirat sebagai tujuan utama dalah hidupnya.
I can reason more than what I wrote above. But benda itu semua boleh fikir sendiri rasanya.
Akhir kata, kalau nakkan perubahan, berubahlah ke arah kebaikan. Mudah-mudahan perubahan itu dapat memberi manfaat untuk diri sendiri dan orang disekililing kita. Muslim yang baik ialah yang dapat beri manfaat kepada diri dia dan saudara Muslim yang lain.

Ingat! Jangan kita jadi orang yang rasa diri itu berada dibawah petunjuk sehingga berasa segala apa yang dibuat adalah benar. Demi mencapai matlamat, semua yang dibuat tidak memikirkan kesannya pada orang sekeliling. Ini sebenarnya perilaku orang yang rasa dia suci daripada dosa dan apa yang dia buat semua berdasarkan petunjuk. Nabi Muhammad saw pun tak berakhlak sebegitu. Baginda dah dijanjikan syurga. Kita yang dosa bertimbun, baru tutup sana sini dah rasa diri itu hebat seolah-olah maksum. Naudzubillah. Mohon Allah swt jauhkan aku dari sifat sebegini dan orang yang sebegini.

Akhir sekali (dua kali akhir dah. Haha). Kita hidup didunia ini bukan sorang-sorang. Hidup dengan hidupan lain juga. Jaga hubungan dengan Allah swt itu penting. Tapi jangan lupa jaga hubungan kita sesama manusia. Sekian. Assalamualaikum.

P/S: By the way, aku mungkin tak selalu update kat sini kot. Maybe lah sebab selalu update kat Tumblr aku.(selalu lah sangat. Haha.) Klik sini kalau nk melawat lah. Takde ape menarik kot. :)

No comments:

Post a Comment