Monday, August 30, 2010

Kehidupan di U.S.A.

Assalamualaikum. Kali ini aku nak kongsi sedikit pengalaman aku sebagai seorang Islam yang hidup di negara yang kelompok minoritinya adalah Muslim iaitu USA.

Perkara-perkara yang kita akan fikirkan sebagai orang Islam bila tinggal di negara bukan Islam semestinya tentang makan, minum, dan solat.


Minum

Minum dekat sini tiada masalah sangat. Air mineral berlambak dan jus buah pun ada. Jadi aku selalu minum air kosong tiap-tiap hari sebab rasa dia sedap. Haha. Aku tak minat sangat minum air bergas seperti Coke, Pepsi dan etc.

Makan.

Makan di sini kena berhati-hati sikit. Sebab kalau pakai hentam memang akan terkantoi. Aku kalau boleh nak berusaha mencari makanan yang halal dulu. Dah betul-betul tiada barulah makan sembelihan Ahli Kitab. Tapi jarang nak kata tiada sebab sayur pun boleh makan. So, jadi vegetarian lah sekejap.

Dalam tafsir Al-Azhar, Prof Hamka mengingatkan supaya manusia tetap mencari makanan dan mengatur makanan serta minumannya daripada sumber halal, bukannya daripada penipuan yang sering berlaku sama ada rasuah, curi atau dipaksa.


Kita sebagai orang Islam mestilah jaga apa yang kita sumbat dalam mulut kita. Pastikan semuanya halal belaka. Allah berfirman:
يَاأَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا
Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi”. (QS. Al-Baqarah: 168)

Lagi satu, sama-samalah renung hadis Rasulullah S.A.W tentang akibat makan makanan haram.


Dalam satu riwayat disampaikan Ibn Mardawaihi daripada Ibn Abbas bahawa seorang sahabat Rasulullah, S.A.W Saad Ibn Abu Waqqas memohon Baginda memohon kepada Allah supaya apa saja doa disampaikannya kepada Tuhan, supaya dikabulkan. Rasulullah bersabda yang maksudnya:
Wahai Saad! Perbaikilah makanan engkau, nescaya engkau akan dijadikan Allah seorang yang makbul doanya. Demi Tuhan, yang jiwa Muhammad ada dalam tangannya, sesungguhnya seorang lelaki yang melemparkan suatu suapan yang haram ke dalam perutnya, tidaklah akan diterima amalnya selama empat puluh hari. Barang siapa di antara hamba Allah yang tumbuh dagingnya dari harta yang haram dan riba, maka api lebih baik baginya.

Solat.

Akhir sekali tentang hubungan kita dengan Allah iaitu solat. Di sini solat macam tiada masalah sangat kalau kat hostel. Cuma masalahnya ambil wudhuk waktu nak basuh kaki. Kena pergi kat shower baru boleh basuh. Haha. Masuk sikit bab istinjaklah. Dekat sini tandasnya tiada paip air dekat jamban sebab diorang kalau buang air kecil atau besar either tak basuh or lap pakai tisu. Jadi, di sini memang kena biasakan diri beristinjak menggunakan tisu. Haha.

Balik kepada solat. Maca yang saya kata tadi, di sini solat tiada masalah sangat kalau di hostel. Cuma kalau pergi shopping mall and tiba-tiba masuk waktu solat or waktu solat dah nak habis, kita terfikir juga nak solat kat mana? Surau tiada. Takkan nak tinggal solat kot. So, terpaksalah kita solat di fitting room. Haha.
Caranya mudah sahaja, pergi tandas ambil wudhuk macam biasa. Then, ambil satu baju atau seluar kononnya nak cuba pakai kat fitting room. Bila dah masuk situ, solatlah seperti biasa. Tapi tak boleh berjemaah lah.

Lagi satu, masa first time aku datang sini aku terfikir tentang solat Jumaat. Macam mana nak solat Jumaat? Dekat tempat aku jarang nak nampak masjid. Rupanya kita orang semua solat Jumaat kat satu tempat yang dijadikan praying hall dalam Universiti aku juga.

Kalau anda semua solat Jumaat di masjid yang hebat dan selesa seperti di bawah ini.


Aku di sini solat macam biasa sahaja. Tapi bersyukurlah ada tempat solat dari tiada. Ini lah tempat aku solat Jumaat di sini.





Simple dan boleh dikatakan agak dhaif. Tapi aku bersyukur sebab aku belajar sesuatu yang berharga daripada semua ini.

Dekat sini kadang-kadang aku rasa orang Islam macam terasing atau orang asing. Terasa pula seolah-olah berada di zaman Rasululullah S.A.W ketika Islam mula nak berkembang di mana semua kerja dakwah atau ibadah dilakukan secara sembunyi.

Cuba kita sama-sama renung hadis ini. Sabda Rasulullah S.A.W:
"Islam itu dimulai dalam keadaan asing, dan suatu saat akan kembali menjadi asing. Maka beruntunglah orang-orang yang asing” Sahabat lalu bertanya “Ya rasulullah, Siapakah orang asing itu ? Rasulullah menjawab ”Itulah orang yang berbuat baik di waktu manusia berbuat kerosakan
Hmm. Cukuplah sampai di sini untuk post kali ini. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment